8 tips voor sporten met warm weer


Sporten is gezond. Dat klopt. Maar sporten in extreem warme temperaturen, dat is een ander gegeven. Al enkele dagen is het bijzonder warm en dit zal nog even aanhouden. Laat ons duidelijk zijn dat (intensief) sporten bij extreem warme temperaturen, niet steeds verstandig is. Toch zullen sommigen onder jullie genoodzaakt zijn om hun trainingen af te werken o.w.v. bepaalde wedstrijden die in de toekomst plaatsvinden of anderen die de sportmicrobe te pakken hebben en hun actieve levensstijl verder willen blijven zetten. Wil jij, ondanks de hitte, toch je sportieve bezigheden blijven onderhouden, dan geven we hieronder enkele tips mee waar je aandacht kan aan besteden bij dit warme weer!


Tip 1: Train ’s ochtends of ‘s avonds


Ben je in de mogelijkheid om je tijdstip van de training aan te passen? Dan is vroeg opstaan of wat later opblijven aangeraden om je training in de vroege of late uurtjes af te werken.


Tip 2: Kies je locatie en ondergrond verstandig


Sporten in de vlakke zon is geen goed idee. Wil je gaan joggen en start je je parcours normaal bij je thuis op de weg? Kies dan ditmaal voor een toertje in een nabijgelegen bos of een lange dreef beschut met bomen. Daarenboven geeft het asfalt ook warmte af en is bosgrond hierbij de te prefereren optie.


Tip 3: Bescherm je ogen en huid tegen de zon


Smeren, smeren en nog eens smeren. Bescherm je huid tegen UV-stralen van de zon en draag een zonnebril om je ogen te beschermen. Ook je hoofd afschermen is een goed idee. Safety first!


Tip 4: Zweet moet kunnen verdampen


Kies voor luchtige kledij en bij langere trainingssessies is het aan te raden meermaals te wisselen met een zuiver t-shirt om eventuele (zweet) irritaties te voorkomen.


Tip 5: Hydrateer voor, tijdens en na het sporten


Drink voldoende. Dit zowel voor, tijdens als na het sporten. Dat ligt voor de hand. Echter, velen onder ons drinken alsnog te weinig. Drink ook alvorens je dorst hebt. Het dorstgevoel treedt namelijk pas op als je al vocht verloren bent. Hoofdpijn en vermoeidheid zijn de eerste tekenen van lichte dehydratatie. Wees hiervoor alert! Houd eveneens gewichtsverlies in de gaten. Dit kan een teken zijn van vochtverlies.


Tip 6: Voorkom zouttekort


Enkel en alleen voldoende drinken is niet voldoende. Bij warm weer kan er door het vele zweten een zouttekort ontstaan. Om dit zouttekort te voorkomen of indien aanwezig terug aan te vullen, zal je ook voor voedingsmiddelen of sportdranken moeten kiezen die rijk zijn aan natrium en kalium.


Tip 7: Zorg voor voldoende ijzeropname


Moet je een zware training afwerken op een warme dag? Neem dan voldoende ijzerrijke producten in. Ijzer zorgt immers mede voor de transport van zuurstof in je lichaam. Bij een ijzertekort zal zuurstof minder gemakkelijk vervoerd worden in je lichaam waardoor je bijgevolg sneller buiten adem zal geraken. Naast rood vlees, kan je ijzer bijvoorbeeld terug vinden in linzen, vijgen, sesamzaadjes, pistachenootjes, boerenkool, ….


Tip 8: Luister naar je lichaam


Last but not least: luister naar je lichaam! Je lichaam moet kunnen wennen aan de warmte. Ga niet als een gek tekeer, bouw je trainingssessies verstandig op en probeer geleidelijk aan wat te acclimatiseren aan de warmte. Pas je trainingsschema of intensiteit wat aan en luister naar de signalen die je lichaam uitstuurt.

Heb je hierover vragen of wens je graag begeleid te worden om je optimaal voor te bereiden op jouw volgende sportdoelstelling? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Met vriendelijke groeten,

Hannelore Desmet & Sarah De Vogelaer

Sportkinesitherapeut Sportkinesitherapeut Personal Trainer Manueel Therapeut

Osteopaat MSc in LO en bewegingswetenschappen

Hazelarenlaan 28 3500 Hasselt

+32 484 54 76 58 info@bebalancedbefit.be

in de
kijker
Recent
nieuws
Archief
Zoek met hashtags
Volg ons op social media

© 2019 by Hannelore Desmet   -   Privacyverklaring