Sporten in tijden van corona: Blijf fit terwijl je in quarantaine zit!

15/04/2020

Door de uitbraak van het coronavirus en de bijhorende maatregelen zijn we niet in de mogelijkheid om naar de fitness te gaan, te gaan zwemmen of in groep te gaan sporten. Gelukkig zijn er tal van andere alternatieven om toch fit te blijven. Zo kan je online personal training volgen, thuisoefeningen uitvoeren of simpelweg gaan lopen of fietsen. Hieronder vind je 7 tips om fit te blijven terwijl je in quarantaine zit!D

 

1. Bouw rustig op en forceer niet. Voor zij die niet gewoon zijn van te sporten, moeten vooral niet te hard van stapel lopen. Als je nu pas start met sporten of bewegen, bouw dan heel langzaam op en luister naar je lichaam.

2. Vraag raad aan een deskundige voor tips en de planning van je weekschema. Zodoende zal dit goed onderbouwd zijn en afgestemd zijn op jouw noden en belastbaarheid om blessures te voorkomen.

3. Lopen is de meest tijdsefficiënte vorm van sporten en calorieën verbranden. Ben je lichamelijk in staat om te lopen, dan is lopen dus te verkiezen boven fietsen. Heb je echter snel last van lichamelijke kwaaltjes ten gevolge van de impactbelasting van het lopen? Dan is het aangeraden om te starten met fietsen, gezien dit minder belastend is voor je gewrichten en spieren.

4. Naast “cardio” training mag je niet vergeten om stabilisatie- en krachtoefeningen in je weekschema in te plannen. Een goede “core stability” en kracht is bevorderend voor je loop- of fietsprestatie en verminderd het risico op blessures.

5. Probeer zeker ook eens yoga. Yoga is perfect om soepel te blijven en je hebt er daarenboven weinig materiaal voor nodig. Enkel een oefenmatje is hiervoor wel handig. Ben je nu een beginner of ben je een ervaren yogi, op internet zijn er veel video’s te vinden met yoga sessies. Naast het fysieke aspect is het daarenboven mentaal ontspannend. Win-win dus!

6. Op het internet en op de social media kanalen kom je verschillende “corona challenges” tegen. Op een erg leuke manier kan je jezelf en je vrienden/familie motiveren om fysiek actief te blijven. Lachen gegarandeerd ;-)

7. Sport niet als je je niet lekker voelt of ziek bent. Voel je je nadien weer beter? Wacht dan best toch nog een aantal dagen vooraleer je sportkleren weer aan te trekken.

 

Sportieve groeten,

 

Hannelore Desmet         &        Sarah De Vogelaer          &          Christophe Van Hove

Sportkinesitherapeut                Sportkinesitherapeut                   Sportkinesitherapeut
Osteopaat                                   Manueel Therapeut                     Osteopaat in opleiding

Personal Trainer                         Master LO

 

Hazelarenlaan 28
3500 Hasselt

+32 484 54 76 58
info@bebalancedbefit.be

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

in de
kijker

"Runner's knee", de nachtmerrie van elke jogger

24/05/2020

1/5
Please reload

Recent
nieuws
Please reload

Archief