© 2019 by Hannelore Desmet   -   Privacyverklaring

Tips voor te blijven sporten in de herfst en winter

05/12/2018

 

Niets is zo verleidelijk als ’s winters lekker warm voor de kachel te blijven zitten. Maar wat dan met jouw opgebouwde conditie? Niet simpel om in de winter jouw trainingsprogramma vol te houden en te blijven sporten… Nochtans, de endorfines die vrijkomen bij het sporten, zorgen dat die winterblues geen kans krijgen! Daarenboven houdt het hele jaar door sporten je lichaam en geest fit! Hieronder vind je enkele aanbevelingen voor het sporten in de winter en tips om het sporten ’s winters vol te houden.

 

Kleed je warm en veilig

 

Logisch toch? Natuurlijk heb je extra kleding nodig als je buiten gaat sporten, om de koude te trotseren. Let wel dat je het juist doet: laagjes kleding over mekaar aantrekken werkt goed isolerend en geeft het voordeel dat je altijd iets kan uittrekken, moest je het te warm krijgen. Deze lagen bestaan uit  goed thermisch ondergoed, met daarbovenop een warme wintertop en tenslotte een wind/regenvest. Hierbij is katoenen kleding niet geschikt, omdat deze het vocht (zweet) vasthoudt. Draag dus liever thermo-kleding, welke het zweet goed afvoert. Belangrijk is ook dat je ervoor zorgt dat je lichaam volledig bedekt is door je kleding. Een muts dragen is ook geen overbodige luxe, gezien veel warmte via je hoofd verdwijnt. Ook een sjaal houdt je nek en keel warm. Van belang is tenslotte, vooral als je bij (schemer)donker buiten gaat sporten, dat je ervoor zorgt dat je goed zichtbaar bent!

 

Ademhaling speelt een belangrijke rol

 

Als je buiten gaat sporten, moet je er rekening mee houden dat ’s winters de ingeademde lucht veel kouder is en tot irritatie van de luchtwegen en vooral longen kan leiden. Adem daarom zoveel mogelijk langs de neus in, zodat de ingeademde lucht gefilterd en verwarmd wordt of draag een dun sjaaltje voor je mond.

 

Warming-up

 

Een goede opwarming is altijd een ‘must’, maar ‘s winters nog net een beetje extra. Niet alleen zijn de spieren kouder en dus stijver, de bloedtoevoer naar de spieren ligt ook lager. Daardoor ben je vatbaarder voor blessures. Een goede warming-up kan bovendien het ademen gedurende de rest van je training makkelijker maken, omdat je lichaam wat tijd nodig heeft om om te schakelen naar een hogere inspanning.

 

Cooling down

 

Een cooling-down in de winter? Klinkt misschien gek, maar wel van groot belang. Een cooling-down is een licht-intensieve trainingsvorm na het sporten, zoals wandelen of ‘losfietsen’. In de wintermaanden is dit net zo belangrijk als de warming-up. Onze spieren koelen ‘s winters namelijk sneller af, waardoor niet alle afvalstoffen tijdig kunnen worden afgevoerd. De cooling-down helpt deze stoffen af te voeren. Daarnaast geeft het je bloeddruk, bloedcirculatie en hartslag de kans om weer te normaliseren. Zo voorkom je onder meer een bloeddrukval na je training.

 

Blijf drinken!

 

‘s Zomers herinneren een droge keel en het vele zweet je er tijdens het sporten wel aan dat je veel moet drinken. ‘s Winters ligt dat iets anders… Toch heeft je lichaam ook dan extra vocht nodig. Let er daarom goed op dat je genoeg water binnenkrijgt.

 

Toch liever binnen?

 

Als het weer echt te slecht is en je liever binnen blijft, kan je ook daar perfect aan je conditie werken. Ook ter afwisseling/variatie is dit een goede oplossing! Afwisseling is niet alleen goed voor je lichaam, het houdt je ook gemotiveerd! Calorieën verbranden, je spieren versterken,… kan ook in de fitnessruimte of simpelweg bij jouw thuis. Een matje, zitbal, springtouw, bal en/of theraband zijn al meer dan voldoende om een uitgebreid oefenprogramma op te stellen, eventueel in samenspraak met uw kinesitherapeut.
In de fitness kan je nieuwe toestellen uittesten en een sportmaatje zoeken om de motivatie erin te houden. Ook hier kan uw kinesitherapeut je helpen met het opstellen van een individueel trainingsprogramma.

Vitamines voor meer energie

In normale omstandigheden, bij een evenwichtig voedingspatroon, krijgt ons lichaam voldoende mineralen en vitamines binnen. In de winter kan het echter geen kwaad een beetje extra vitamine C en D in te nemen. Ons lichaam krijgt namelijk net wat minder zonlicht en onze weerstand mag net wat hoger zijn in die koude dagen. Vraag raad aan uw dokter of apotheek omtrent de supplementen die voor jou geschikt zijn!
 

Last but not least…

 

Natuurlijk zijn er ook net sporten die ‘speciaal gemaakt’ zijn voor de winter! De typische wintersporten, zoals schaatsen, snowboarden en skiën zijn zeer leuk om te beoefenen en je verbrandt er bovendien veel calorieën mee. Ideaal ter afwisseling!

Kortom, zoek de juiste trainingsvorm die jij leuk vindt en vooral: de motivatie!
Wenst u hieromtrent deskundige uitleg en/of kinesitherapeutische ondersteuning, aarzel dan niet om ons te contacteren.

‘WINTER IS NOT A SEASON, IT IS AN OCCUPATION’

 

Sportieve groeten,

 

Hannelore Desmet                &              Sarah De Vogelaer

Sportkinesitherapeut                            Sportkinesitherapeut
Personal Trainer                                     Manueel Therapeut

Osteopaat                                               MSc in LO en bewegingswetenschappen

 

Rob Brummans
Stagiair UHasselt
1e Master Revalidatiewetenschappen & Kinesitherapie

 

Hazelarenlaan 28
3500 Hasselt

+32 484 54 76 58
info@bebalancedbefit.be

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

in de
kijker

Cursus Sporttaping (26/10/2019)

16/07/2019

1/6
Please reload

Recent
nieuws
Please reload

Archief