© 2019 by Hannelore Desmet   -   Privacyverklaring

10 fouten die bijna elke beginnende sporter maakt

15/02/2018

Ben jij een “dummie” op het gebied van sporten? Heb je altijd al willen starten met bewegen maar weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen? Laat je dan zeker niet vangen door onderstaande veelgemaakte beginnersfouten.

 

Fout 1: Je volgt het trainingsschema van een professional of je volgt helemaal geen trainingsschema

 

Doelloos te werk gaan heeft niet erg veel zin. Het is dus aan te raden om een trainingsschema te volgen. Op het internet en in magazines zijn heel wat trainingsschema’s beschikbaar. Misschien volg je zelfs al het schema van je favoriete sportman of sportvrouw? Ook dit is niet aan te raden. Iedereen is anders en heeft baat bij een oefenschema op maat.

 

Fout 2: Je slaat de warming-up en cooling-down  over

 

Je mag van je spieren niet verwachten dat ze direct je maximale gewicht kunnen heffen of dat je onmiddellijk aan een stevig tempo kunt lopen/fietsen/zwemmen. Gun je spieren wat opwarming alvorens aan het echter werk te beginnen en voorkom hierdoor blessures.

 

Fout 3: Je doet de juiste oefeningen, maar op een verkeerde manier

 

Er bestaan weinig echt foute oefeningen. Wil je echter efficiënt en blessurepreventief trainen? Dan moet je de oefeningen in de juiste context en op de correcte manier uitvoeren. Het is erg aan te raden om je hierbij in het begin te laten begeleiden door een bekwame personal trainer of sportkinesitherapeut. Eens je de oefeningen onder de knie hebt, kan je dan zelfstandig aan de slag gaan en weet je dat je op de goede weg bent!

 

Fout 4: Je spendeert te veel tijd aan cardio oefeningen en vergeet krachtoefeningen in te lassen

 

Lopen, fietsen en zwemmen zijn een goede manier om calorieën te verbranden maar daar bouw je niet de gewenste spiermassa mee op. Het beste resultaat bereik je door cardio training te combineren met krachttraining en core-stability training. Zo voorkom je dat je je eigen spieren weer opbrandt door lange duurtraining.

 

Fout 5: Je gunt je spieren geen ontspanning en je neemt te weinig slaap in acht

 

Wil je vooruitgang blijven boeken? Dan is ontspanning even belangrijk als inspanning. Gun je spieren de tijd om te kunnen herstellen na een training. Voldoende slaap en de juiste voeding innemen is hierbij ook belangrijk. Fijn dat je gemotiveerd bent, maar een dagje rust inlassen kan er dus voor zorgen dat je soms net beter gaat presteren dan je elke dag af te peigeren.

 

Fout 6: Je neemt direct te veel gewicht bij krachtoefeningen

 

Het is begrijpelijk dat je niet wilt onderdoen voor de personen naast je in de fitness. We gaan er echter vanuit dat in de eerste plaats je jezelf wilt verbeteren en niet de anderen wilt imponeren. Het nemen van te veel gewicht zonder daarvoor getraind te zijn, leidt steevast tot blessures. Zorg eerst voor een goede techniek, alvorens je gewichten omhoog te drijven.

 

Fout 7: Je blijft steeds in je comfort zone

 

Eens je de techniek van de oefening goed onder de knie hebt, is het de kunst om jezelf elke dag te blijven uitdagen. Blijf dus niet steeds in je comfort zone zitten. Van telkens hetzelfde te doen, ga je heus niet beter worden. Neem eens een zwaarder gewicht of voer de oefening wat meer herhalingen uit of doe een reeks meer dan de weken voordien. Wees niet bang voor een zweetdruppel of spierstijfheid de dag nadien. Hier word je net sterker van!

 

Fout 8: Je traint je spieren te selectief

 

Het is vaak erg verleidelijk om slechts bepaalde spiergroepen te trainen. Zo wil je uiteraard graag een stevige biceps of een strakke buik hebben. Maar om je lichaam in balans te houden, geef je best aandacht aan alle spiergroepen. Ook heb je vaak de neiging om gebruik te maken van analytische oefeningen waarbij je slechts één spiergroep tegelijk aan het trainen bent. Wil je efficiënt  gebruik maken van je beschikbare tijd? Gebruik dan functionele oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk aanspreekt.

 

Fout 9: Je kiest de verkeerde trainingspartner

 

Met twee samen sporten is steeds aangenamer dan alleen. Je kan elkaar aanmoedigen en op vaste tijdstippen afspreken om zo je trainingsplanning na te komen en vol te houden. Kies je echter de verkeerde trainingspartner die er meer een babbeluurtje van maakt en de helft van de keren op de laatste moment afbelt voor jullie sportmoment samen, dan kan je beter beginnen uitkijken naar een ander trainingsmaatje. Een positieve mindset en je omringen met de juiste mensen is alvast een goede start om je doelen te bereiken!

 

Fout 10: Je bent te ongeduldig

 

Oefening baart kunst, maar vraagt wel wat tijd. Leg jezelf dus niet teveel druk op en wees realistisch in je verwachtingen. Iedere beginnende sporter heeft de hoop om binnen de twee maanden het lichaam van een topsporter te bezitten. Dat zal niet lukken. Resultaat komt er wel, maar dit heeft enige inzet en volharding nodig. You can do it!

 

Heb je hierover vragen of wens je graag begeleid te worden om je optimaal voor te bereiden naar een fittere levensstijl? Elke dinsdagavond geven wij begeleide oefensessies in onze praktijk. Daarnaast kunnen we u ook individueel begeleiden om terug fysiek actief te worden. Heb je interesse of wil je hierover meer informatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

 

Sportieve groeten,

 

Hannelore Desmet                &              Sarah De Vogelaer

Sportkinesitherapeut                            Sportkinesitherapeut
Personal Trainer                                     Manueel Therapeut

Osteopaat i.o.                                          MSc in LO en bewegingswetenschappen

 

Hazelarenlaan 24
3500 Hasselt

+32 484 54 76 58
info@bebalancedbefit.be

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

in de
kijker

Cursus Sporttaping (26/10/2019)

16/07/2019

1/6
Please reload

Recent
nieuws
Please reload

Archief